“Mensen lezen niet. En online al helemaal niet.”

Ik hoor en lees deze uitspraak geregeld, al ben ik het er niet altijd mee eens. Ja, als je na 3 keer lezen nog steeds niet begrijpt waar het over gaat. Dan lees je niet verder. Algemeenheden of wollige teksten vol jargon doen niets met je, behalve dat je geïrriteerd raakt en afhaakt. Dat is niet het gedrag wat je als afzender voor ogen hebt. Lijkt me.

Wil je dat je lezer een klant wordt, dan is het zaak dat je van tevoren nadenkt over wat je hem/haar wil vertellen en hoe je dat in hapklare brokken kan overbrengen. Mensen scannen vaak eerst een tekst om het antwoord op hun vraag te vinden. En als ze dat hebben gevonden, lezen ze graag verder.

Met deze 8 tips help ik je graag op weg.

Tip 1: Prikkelende koppen en subkoppen

Om mee te beginnen. Denk na over goede koppen en subkoppen. Uitnodigend geschreven en duidend over de alinea eronder. Als de koppen goed zijn, is de kans groot dat de lezer verder wil lezen.

Tip 2: Houd het kort

Lekker voor het oog zijn korte, bondig geschreven zinnen. Houdt ook rekening met korte alinea’s (ca. 7 regels) en een maximale tekstkolombreedte van ca. 14 woorden.

Tip 3: Opsommingen, we love it

Gebruik opsommingen om belangrijke informatie uit te lichten. Dit geeft structuur aan je tekst en is fijn voor het lezersbrein.

Tip 4: Schrijfstijl

Dan over de tekst zelf. Omdat ons brein de hele dag door keuzes moet maken, doet je lezer ruim 90% van zijn tijd dingen op de automatische piloot. Gebruik daarom een actieve schrijfstijl, spreek de lezer persoonlijk aan en speel in op zijn gevoel. Vermijd jargon, leg afkortingen uit en gebruik eenvoudige woorden.

Lees mijn blog: Waarom je (bijna altijd) moeilijke woorden moet vermijden.

Tip 5: Afbeeldingen

Plaats foto’s en illustraties bij je tekst. Ze zijn sfeerbepalend en ondersteunen je verhaal. Daarnaast zijn video’s en grafieken heel geschikt om een ingewikkeld onderwerp makkelijk uit te leggen of toe te lichten.

Tip 6: Cijfers

Alles wat afwijkt, krijgt aandacht. Cijfers werken dus heel goed om een tekst te scannen. Bovendien bespaart het je ook nog eens ruimte.

Tip 7: Help je lezer

Sluit je tekst af met een samenvatting of conclusie. Daarin kan je nogmaals de belangrijkste informatie benadrukken waardoor je verhaal blijft hangen. Ook is het slim en klantvriendelijk om in je tekst via een hyperlink naar een ander onderwerp of interessegebied te verwijzen. Bijvoorbeeld naar een vergelijkbare dienst of product, of naar een online-artikel dat je verhaal bekrachtigt.

Tip 8: Nodig uit tot actie

En tenslotte, nodig de lezer uit om in actie te komen. Plaats een opvallende call-to-action-button onder een tekstblok en kies voor een buttontekst die de lezer aanspoort om meteen tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld ‘Vraag nu een offerte aan’  of ‘Maak een afspraak’.

Wil je meer tips over hoe je je producten of diensten in een tekst het beste kunt presenteren? Neem contact met me op voor een adviesgesprek. Of lees mijn andere blogs.