Vraag je je wel eens af waarom iemand de tijd neemt om over je bedrijf te lezen? En waarom het belangrijk is om authentiek te zijn? Het antwoord is simpel: je wil dat de bezoeker van je website een goed gevoel krijgt bij je bedrijf. Want alleen als hij vertrouwen in je heeft zal hij tot actie overgaan. Bijvoorbeeld contact met je opnemen, iets downloaden of een product bij je bestellen.

Met een goede Over ons-pagina kom je dus echt binnen bij je lezer. En dat is niet alleen belangrijk om (potentiële) klanten aan te trekken. Ook toekomstige werknemers of samenwerkingspartners krijgen op deze pagina de juiste indruk van je bedrijf.

Kortom, een Over ons-pagina zou nooit op een website mogen ontbreken. Met deze 7 tips help ik je graag op weg.

Tip 1: Maak het persoonlijk

Wat denk je dat beter werkt?

  1. Feitelijke opsommingen en algemene teksten
  2. Een verhaal over waarom het bedrijf bestaat en wie er werken

Ik denk niet dat het een verrassing is dat optie B werkt en A dus helemaal niet. Al sinds het begin van de mensheid vertellen mensen elkaar verhalen, want wij mensen worden nu eenmaal geraakt door emotie en onthouden verhalen veel beter dan feitelijke informatie. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat mensen op basis van emotie keuzes maken. Als je als onderneming gepassioneerd over je missie en visie kan vertellen, krijg je als lezer het gevoel dat je de mensen in het bedrijf ook echt leert kennen. En daarmee bouw je vertrouwen omdat je iets mensen in het hart kunt raken.

Wees op een Over ons-pagina dus persoonlijk, schrijf in de eerste persoon en hou het simpel en relevant. Zo is het een leuk idee om een tijdlijn toe te voegen of over het ontstaan van je bedrijf vertellen, maar focus op het heden.

Tip 2: Ken je publiek

De Over ons-pagina gaat dan wel over jouw bedrijf, maar is volledig gericht op de lezer; je ideale klant. Concentreer je dus op die persoon in plaats van op jezelf. Door je in je klant te verplaatsen en zijn verlangens te benoemen, maak je je bedrijf relevant voor zijn behoeftes en hoe je zijn problemen kunt oplossen. Wees daarbij specifiek en vermijd jargon of ingewikkelde taal.

Tip 3: Introduceer je team

Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen. Daarom is het altijd goed om je team in de schijnwerpers te zetten door profielfoto’s of een teamfoto te laten zien, aangevuld met functie- en contactgegevens van je teamleden.

Tip 4: Zorg dat de pagina zichtbaar en herkenbaar is

Dit is misschien voor de hand liggend, maar toch zie ik nog best vaak dat websites de link naar de Over Ons-pagina verborgen hebben. De link staat helemaal onderaan de website, soms zelfs in een kleiner lettertype, en soms ontbreekt zelfs de link. Neem de pagina dus op in je menu en geef het de titel ‘Over mij’ of ‘Over ons’.

Tip 5: Doe aan social proof

Klanten die over jou vertellen is de beste reclame. Mensen hechten waarde aan de mening van anderen en willen zich aansluiten bij deze mening. Goede reviews of (video)testimonials van klanten dragen dus bij aan hoe nieuwe potentiële klanten tegen jou en jouw product of dienst aankijken.

Tip 6: Toon je beste werk

Door naar je beste werk te verwijzen of een casestudie toe te lichten, kan de lezer zich een beeld van je vormen en hoe je zaken aanpakt.

Tip 7: Verwijs naar je sociale media

Ben je met je bedrijf actief aanwezig op sociale media, dan wil je daar op je Over ons-pagina natuurlijk naar verwijzen. Naast een link op deze pagina, raad ik aan om ook op andere plekken naar je sociale mediakanalen te verwijzen. Bijvoorbeeld helemaal bovenaan je website. Sociale media zijn een mooie aanvulling op je website, maar verwijs er alleen naar als je ook echt actief bent op die kanalen. Want op gedateerde berichten zit niemand te wachten.

(Foto Mulyadi via Unsplash)