Als ondernemer heb je een doel. Je wilt (potentiële) klanten overtuigen dat jij de oplossing voor hun probleem hebt. Maar ook wil je investeerders, toekomstige werknemers of samenwerkingspartners enthousiasmeren. Toch? 

Neem een voorbeeld aan speechschrijvers en ervaren bloggers. Zij weten hoe het werkt. Ze proberen hun publiek te overtuigen door niet te moeilijke woorden te gebruiken. 

“Maar ik richt me op hoogopgeleide mensen”, hoor ik je denken. “Die begrijpen toch wel wat ik bedoel?”

Ja, maar dan nog is het beter om alledaagse woorden te gebruiken. Ons brein staat namelijk de hele dag ‘aan’ en kiest graag voor zekerheid, duidelijkheid en voorspelbaarheid. We hebben simpelweg geen tijd om overal bij stil te staan want we moeten de hele dag door keuzes maken. Daarom doen we ruim 90% van onze tijd dingen op de automatische piloot.

Het is dus slim om lange zinnen of moeilijke woorden in teksten te vermijden. Ze kosten ons veel meer moeite waardoor we ons minder goed op de inhoud kunnen concentreren. Met als gevolg dat je niet onthoudt waar de tekst over gaat. 

Uit diverse onderzoeken blijkt dat je met lange, onnodig complexe zinnen het gevoel van grootspraak oproept en minder geloofwaardig overkomt. Anders gezegd; hoe eenvoudiger je iets uitlegt of toegelicht, hoe slimmer je wordt ingeschat. 

De lezer ervaart een vlotgeschreven tekst positief en denkt: “Als je het mij goed duidelijk kunt maken, dan begrijp je de materie kennelijk erg goed”. En voilà, je bent overtuigender en geloofwaardiger. 

Schrijf je uitsluitend voor vakgenoten, dan kun je uiteraard jargon en afkortingen gebruiken. Jullie spreken tenslotte dezelfde taal. Maar als je je lezer wilt overtuigen om met jou in zee te gaan, dan overtuig je met een vlot geschreven tekst. Ook hoogopgeleide mensen maak je daar blij mee. Het bespaart ze tijd. 

Eenvoudig is slim

Als je iemand wilt beïnvloeden en overtuigen, zul je er dus voor moeten zorgen hij betrokken is én je begrijpt. De wetenschap is daar helder in: hou het bij korte woorden, korte zinnen en vermijd jargon. Je publiek zal je moeiteloos en ontspannen kunnen volgen.

Vind je het fijn om jouw teksten te laten checken? Ik redigeer ze met liefde én geef je tips hoe je jezelf kunt verbeteren. 

Ja ik wil mijn teksten laten checken